lördag 9 april 2011

Pool och biljard i Thailand

Eftersom jag bor i Thailand lever passionerat Jag tränar en ny hobby, som spelar pool. Det är väldigt populärt här i landet, där du kan spela nästan överallt, i barer, restauranger eller hallar pool.


Jag visste det, eftersom min tid i Nederländerna inte var (mycket) på ett bord med hål spelade (fickor), men på en slätt med tre biljardbollar. Naturligtvis har jag också spelat på lördag med vänner på ett café, det normala spelet eller tio röda Libre. Jag var inte riktigt bra, en serie på 6 eller 7 caroms hittade jag mycket bra. Jag har aldrig spelat konkurrenskraftiga, men de eftermiddagar var alltid kul.


Här började med regelbundna besök till en stor öl bar, som hade ett biljardbord. Trevande försök bollar i fickorna för att sikta och att inte delta. Tur att jag fick hjälp av en engelsk vän, som även invigde reglerna mig och gav mig taktiska instruktioner. Det började bli bättre, men nu efter många år är jag fortfarande en medioker spelare som även fick spela.


Det finns en ganska stor skillnad mellan oss och spela biljard pool. Hos oss får du vanligtvis biljard kö en effekt så att den första bollen efter bollen träffade mot andra bollen rullar. Vägen till en poäng. Naturligtvis kan du prova på "vänta", men det viktiga är att peka på poäng. När du ger den vita pool biljard i princip ingen effekt, men blir känt föremål på ett sätt som i fickan. Ju bättre du är i detta spel, har du bättre effekt ger den vita för att bollen i en god position att ta nästa skott.


Populära i Thailand


I Thailand, ingen pool spela, som vi gör i Nederländerna. En belgisk restaurang här i Pattaya har försökt, men hade trängsel och brist på intresse i tabellen lagt undan. Pool är praktiseras i hela Thailand i de minsta byarna till det. I byn min fru i Isan är också en liten biljardhall med snooker bord 3. Kvaliteten på dessa tabeller visar mycket svag, men hey, det handlar om det roliga, eller hur? Denna form av spela biljard på landsbygden mycket populärt eftersom det är bra pengar att spela med. Jag gjorde det en gång, du spelar med ett antal aktörer och genom ett komplicerat system, vinna eller förlora pengar. Jag fick snabbt 200 baht och det var med en minut eller tio vilse.


De sorter av pool biljard, är mest spelade i Thailand är:


1. Snooker: Spelet med de röda och färgade bollar på en stor tabell. Tanken är att du beställer och en röd boll och en färgad boll pott. De färgade bollen kommer tillbaka sedan tillbaka på bordet tills alla röda kulor har sänkts, sedan de färgade bollarna i en fastställd för att kunna hål.


2. 8-ball: 15 numrerade bollar på bordet, siffrorna 1 till 7 är jämnt färgad, nr 9 till 15 har ett vitt band (eller ett halvt färgad nederländarna sa en gång), är nummer 8 den svarta bollen . Två spelare är alla 7 bollarna och slutligen siffran 8. I Thailand, spelas med olika regler, har Thailand sina egna regler, så finns den gamla engelska reglerna, och bland de bättre spelarna att spela internationella regler.


3. 9-ball: Allen September 1 bollarna på bordet i ordning från 1 till 9 till i hål. Du spelar alltid den lägsta numrerade bollen, om du inte krukor, men menar du en annan boll som sänks, fortsätt sedan din tur. Om du gillar denna siffran 9 bollen, har du spelet vunnit innan alla bollar. Bra spelare håller vanligtvis till beslutet, men mindre spelare som försöker att överraska många fler 9-ball till potten.


4. 10-ball: en tuffare version av 9-ball spel där du måste uttryckligen säga (nominera) där fickan bollen kommer att försvinna.



Snooker


Här i Pattaya kan du spela alla varianter, thailändarna spela massor av snooker i snooker hallar speciell. I många barer, restauranger och öl står komplex ett biljardbord, där du eller ditt företag - naturligtvis - med en thailändsk kvinna kan spela ett spel. På grund av platsbrist, främst små bord, där även en drink eller låtsaspengar. Det finns också många turneringar där du kan vinna pengar, vars storlek beror på inflödet av antalet spelare. I detta avseende turneringarna i Insomnia i populära Walking Street vilket gör resor hit jättebra.


Jag tränar min hobby till en stor pool gränd som kallas Mega Break i Soi Diana. En korridor med 14 spel bord, en bra bar, alternativ för middagar, stora TV om fotboll eller videor och en mysig lounge. Besökarna kan delas in i "stammisar" (inklusive jag själv), besökarna, som regelbundet kommer till Pattaya från Europa och turister, ofta med sina thailändska partners spela ett spel. Den senare spelar oftast 8-ball, men 9 - och 10 boll är populärast bland de andra.


Vi (jag tillhör bara om möbler, så jag "vi" talar något ekonomiskt intresse i saken har) anordnar fyra tävlingar varje vecka, på onsdag för 10 ball, 9 ball på torsdag och söndag och Tisdag är en populär Ladies 'Night. Jag ska dela dessa tävlingar och tävlingar. Senast kom en japansk man kontaktade mig och frågade om jag var Tournament Director. Nu är jag inte egentligen, men tyckte det var en bra titel, så jag sa rungande ja.


Turnering


Om du får en bra spelare att gå med i turneringen? Svaret är Nej, eftersom vi spelar med ett handikapp system, så i princip alla spelare i priserna kan falla. På söndag har vi ett system med 12 klasser, som du enligt ditt handikapp mer eller mindre ramar för att vinna. Jag är låg och jag har fått till någon från den högsta klassen av spel, han måste vinna mot mig, men 12 bildrutor 2. Det verkar lätt igen, men jag tror inte lyckas varje gång. Men jag vinner regelbundet ett pris och turneringen även om jag vunnit två gånger. I 9-ball kan, eftersom jag vinner ofta med en överraskning strejk. Min "specialitet" kallas Combo, strejk jag med den vita än de 9 bollen i fickan och vinn ramen.


Tyvärr finns det fortfarande så mycket att berätta om spelet, turneringar och Mega Break själv, skulle jag säga, komma och döm själv. Eftermiddagen var ganska tyst och om du bara spelar en av de vackra damer som ett spel med dig (på bordet det är!) Kvällen var mycket trevlig och Mega Break och de flesta tabeller är ofta upptagna. Fråga Albert - som de känner mig här - och jag ska säga dig allt du vill veta om detta ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar